GALINA ANIȚOI

Poet basarabean














Primăvară (I)

Pocnesc mugurii –
Dumnezeu
sărută pe obraji
copacii...   


Primăvară (II)

S-a întâmplat
că Dumnezeu a adormit
și toate visele Lui au curs pe pământ,
împrăștiind Lumină, miresme și candoare –
în zori ...
copacii au dat în floare!


Copiilor mei

Când v-ați născut
s-au limpezit nebuloase
s-au declanșat energii
stagnate
de ani

De-atunci
și inima mea
s-a desprins de trup
și trăiește alte
trei vieți simultan... 


Durează o viață

A urî
nu e greu

dar ce zbucium
și câtă ardere
i se cere sufletului
să preschimbe ura-n iubire

durează o viață
poate mai mult
să-nțelegi că
lumina se învață
printr-o constantă
rezidire
de sine...

(poezii din volumul: În Univers e primăvară)


Peisaj

Soarele
la apus –
ochiul lui Dumnezeu
consternat
de zbuciumul necunten
al lumii


Calamitate

Într-un acces
de nebunie
primăvara
şi-a schilodit
propriii copii –
copacii şi florile

întâia oară
am simțit zăpada
având
gust şi miros
de sânge…

Versuri


“Tata, Dumnezeu să-l ierte, m-a învăţat să citesc de pe când aveam vreo cinci ani şi jumătate. De atunci, probabil, am şi prins drag de cărţi. Peste ani, lecturile şi cuvântul scris mi-au devenit hrana sufletului, dar şi bucata mea de pâine.

***

S-a furişat tiptil în sufletul meu, s-a cuibărit, apoi s-a încumetat să-şi ceară, discret, dreptul la existenţă. Nu l-am acceptat din prima dată. Nu l-am luat în serios. Cu toate acestea, nu l-am dat afară. L-am înghesuit în cea mai îndepărtată şi mai strâmtă cameră a sinelui meu. Nu s-a supărat, nu a făcut isterie, nu a căzut în leşin. Şi-a acceptat cu resemnare locul. M-a lăsat să mă bucur cu desăvârşire de maternitate.
Cuminte şi răbdător, a crescut însă ca aluatul de pâine pus la dospit, de care s-a uitat şi care a început să dea peste margini. A crescut şi s-a nutrit cu tot din ce s-a clădit fiinţa mea: bucurii, dureri, griji, nelinişti, frici, zbucium, sfâşieri, căutări, obsesii, interogaţii, urcuşuri, prăbuşiri, orgolii, revoltă, smerenie, împăcare... A crescut până camera obscură în care-l înfundasem a devenit pentru el neîncăpătoare. A rupt zăgazul uşii şi a răbufnit. Am încercat să-l închid din nou, am vrut să-i pun căluş la gură, m-am gândit să-l gonesc de unde a venit, să-l..., să-l..., dar nu s-a lăsat el de mine. El, Cuvântul...
Mi-a umplut sufletul până la prea-plin şi s-a încăpăţânat să iasă la lumină…

******************************************************



Universitatea de Stat din MoldovaGalina Anițoi (n. 06.11.1976): S-a născut în comuna Baraboi din Republica Moldova. Poetă, critic şi istoric literar. Doctor în filologie, conferenţiar cercetător. Este membru în colegiul de redacţie al revistei Philologia. Scrie versuri, semnează articole de istorie şi teorie literară. A publicat în revistele Metaliteratură, Literatura şi arta, Limba română, Philologia, Realităţi culturale etc. şi pe site-ul www.metaliteratura.net.

Studii:

1994 - 1999: Facultatea de Litere, Universitatea de Stat din Moldova
1999 -2000: Master în literatură absilvit la Facultatea de Litere din cadrul Universității de Stat din Moldova
2000 - 2003: Doctorat, Institutul de Filologie al Academiei de Ştiințe a Moldovei

Activitate profesională:

1998 - 2001: profesoară de limba şi literatura română (Liceul Teoretic „Toader Bubuiog” și Liceul Teoretic Româno-German „Mihail Kogălniceanu”, Chișinău)
2001 - 2006: lector şi lector superior, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Chişinău
2004 - până în prezent: cercetător ştiinţific superior, Institutul de Filologie al Academiei de Ştiințe a Moldovei

Distincții:

Diplomă în cadrul Concursului internațional de poezie „Dr. Nicholas Andronesco - Eternitate", ediția a IV-a, 2015

Coautor în antologiile:

Nu e om să nu fi scris o poezie (Chişinău, 2000)
Iubire de metaforă (vol. II, Chişinău, 2001)
Misterul eternului sentiment (Chişinău, 2007)

Volume publicate:

Inadaptatul în proza românească interbelică (monografie), Elan Poligraf, Chișinău, 2007
În Univers e primăvară (versuri, Chişinău: CEP USM, 2016)

Mai multe poezii ale Galinei Anițoi aici: Hai, suflete..., De-ale vieții
Pagina Facebook: Galina Anițoi

Copyright © 2017 Galina Anițoi
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.




Un produs Blogger.