GEORGE ANCA


George Anca














Halucin

Frica de noapte
Măria
Paloare
S-ar ști
Udătură pe uscătură
La margine
Pedagogie
Immanuel
an-card
nimicului parmen
halucin
bubele-mi
tilinci
unghii
valul puterniciei
cheag
Rotschild
de ani
oră d'apoi
orice femeie
a spectacula
i-am scris
vifornițo


Măria

Măria duce lume la licitație
Irina citește Hobița-n dodii
Boroneanț spre casa Istrate
Veselitoare răscrucea ghicirii

Aud cântecul i-arăt obrazul
hai bă că rămâi fără fete 
hai că nu se lasă de noi
ea vrea să se căsătorească

Serile văd diminețile
spulberarea ne priască
văd d-ăle două ilidii,
pe la colțuri nere dimii


nimicului parmen

lostrițe nimicului parmen
pe dedesubt de blajini feresc
înfrigurarea de a fi banyan
la finele nopții gata luna

pe sub iarbă înghețată
că ne-om fi iubit odată
nu e mult până colea
măcar fără a via

în gheață reîncarnarea
nici un somn în plus
cum n-am pumni juvăț
nedefixații strangulării

Scriitor George Anca

halucin

halucin cin scene cantos
lumini fugărite de zăpadă
cer dumnezeire glie răsfințire
pâine zi greșire iertare

simpa ghimpa cuiu gruiu
chiotorând păguboșenii
ascultă graiurile mele în
ieslea necuvântătorului

pierdutul tâlharul desfrânata
fiind eu adâncul păcatului
nu sunt numai neputincios
ci și zidirea ta sunt


bubele-mi

bubele-mi știi și credința
buze spurcate inimă pângărită
nu m-ai lepădat mi-ai dat
trupul tău hrană pe veci

creștini  evrei spoveditori
dungă roșie pe creștet
ierburile ce-or păcătui
plimbând vânătorii mici

muți oasele mamei la mine
suntem morții ei sunt noi
popa îmi sună coranul
tu aseară vidușaka


unghii

unghii ochii Himalaii ce ne paște Farinata
cer ninsori somn prigorii
te trezește îngerește gol rostogol
trecem ne trece iarna copaci canadieni
cu amnezii diasporene arhaice pleonasme
răsturna luceafăr mare marte mic pe răsturn
nearuncatele să n-aibă soarta studiului de spital
cântat și-n timpul vieții devremele pe nume
seminariști hinzi adrenaline încrucișate
trăirea ochilor ficși întunericul crângului
oră de-apoi greu m-ai lumina rezonanță energetică
terapia grafomaniei pe bulevard spre Versailles altcând
glugi nu a mea înaintea altuia sau același zorzănind qvia
pe cine-și puse-n cap de-și vându pământuri
Eminescu l-a întâlnit pe Johan Strauss sub puterea valsului
vinderea cărților la bănci și ambasade en famille
ochi în ochi stea în stea de viață prea rar să nu înnebunești
mai aud de pe ultim rând valul puterniciei neștiind să ne dea
fond indianistic îngropat în manuscrise  ce timp să mai salvezi
deviscerat mă torn în noaptea ceții ouată luna pală până jos doar ea


orice femeie

orice femeie cu orice bărbat în sud mierlo
nepăcălit filosoful satului cu gin de la Profira

de n-o răsări mierla ier' la spargere de chimion
șandramale boicot frângând armoniul neputințelor

și cum ai făcut de l-ai omorât cum să fac ia i-am
toropit pe toți de parcă n-au fost vii de când sunt ei

sar mucii foiței constrângătoare nonsensului
dialetto pensiero dominante pe strofă neitaliană

aura nopții petrecută rar popol vechilor direpți
fiecare-și ține minte mintea zăpadă necălcată pe covor

numai soarele rotund ascund fără numai norul prund
mâine cam acum cu ceas de-ar veni și Șișir Das

zilele se duc la biserică învață-ne Saraswati înecul
la noi pe dealuri negre pruni cu dragostea cireșilor

sfârâie frâie de râie întâie coasă coporâie îi e
zarca dezăpezită obede dați-mă dracului zidului

s-o duce buhul taciturn cu duhul hududoi coturn
ținându-ne viroagă roagă pe apele de sânge agă

durează trecătoarea back de nelimbă carapac
a rămasă lună vensă pe spinare albigensă

de m-o fi chitit chimir pe la noi prin ce mă mir
singuri bolii de-a aleșii erijați în spaime streșii

mierle de noapte fluierămu-ne pâcla avio  neînstelate-ne
unde lăsându-ți undiți un negalben de-o vorbă bole

mă las de India că mă lasă confundându-mă geografic
imponderabile țări mici plus inamicii virtuali


a spectacula

a spectacula mierla în aleea căderii sinilii
pe direcție în țăpoaică panseuri izolate Istrate
picata accidenti mi fa bene Monte Peregrino
asceza ciocni maleficii pe cine să mai suferim

Kefire în Amzei Toderaș frate mort nevăzut
întrebându-l de cunoștința  cu Tudor Arghezi 
și cum intra în pământ Eugen Ionescu da Nae
Cum toate personajele ar fi el  Urmuz revolver

suta de inși suindu-l până la cer de luciditate
tulnic talmudic în amintirea copilăriei de moț 
joaca de-a misterul longevității oracol dedublat
invitat de consoartă diplo fado dansant în păreri

închipuindu-se Krișna să nu se frământe Arjuna
reîncep uitătura pe ceas ca Sartre în cafenele
n-am cum benocla păsărarii de n-or fi scrutând ei
ieșind din biroul moralului dau ochi în ochi cu tine  


Membru al Uniunii ScriitorilorGeorge Anca (n. 12 aprilie 1944, Bercioiu-Ruda, Vâlcea): A debutat cu volumul Invocații în 1968, publicând apoi peste 20 de cărți de poezie, 20 de proză, studii, traduceri (Kalidasa, Jayadeva, Milarepa, Tagore, Montale, Rodari, clasici şi contemporani orientali şi europeni etc.), teatru şi filme pe teme de artă, editări (educaţie, literatură, antropologie, biblioteconomie etc.). Concomitent, a fost reporter radio, redactor la revista „Colocvii”, inspector în Ministerul Educației, șapte ani visiting professor la Universitatea din Delhi, 20 de ani director al Bibliotecii Pedagogice Naționale.  Membru al Uniunii Scriitorilor, doctor în filologie, profesor universitar. Printre recunoașteri - nominalizat la premiul Președintelui Indiei:  Distinguished Indologist 2017. Criticul Marian Popa i-a dedicat o monografie, „Anca”, teoretizând sistemul poetic al dodiilor sale în asociere cu mantrele indiene. În ultimii 10 ani, George Anca a coordonat, în actualul Centru „Eminescu”, Colocviile de Marți, în parteneriat cu Academia Indernațională Mihai Eminescu și Asociația Culturală Româno-Indiană, pe care le-a fondat. Recent, la editura Semne, au apărut: Păguboșii lui Șiva (2017), Bhagavad Gita (2017) Saraswati (2018).

Alte titluri: Dodii pe viață; Literary Anthropology; Sanskritikon; Indoeminescology, Baudelaire și poeții români; ApoKalipsa indiană (9 vols.); Ibsenienii (7 vols.)

Copyright © 2018 George Anca
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Niciun comentariu

Un produs Blogger.