VAVILA POPOVICI


VAVILA POPOVICI














E primăvară!

E primăvară și iubirea pleacă din noi
ca dintr-un culcuș în care-a iernat.
Raze vesele de soare invadează pământul,
copacii grădinilor răsună ademenitor,
mintea nu mai răscolește amintiri,
trupul și sufletul vibrează-n așteptare,
iubirea-și intensifică forța, prinde aripi
și ne transformă-n zei cuceritori…
E primăvară și vântul aleargă, respiră
cu răsuflarea când caldă, când rece
a plămânilor săi,
nuferi albi apăruți din noroiul lacurilor
țin pleoapele închise, visând puritatea…
Oare ce știi tu, dragul meu prieten,
despre iubire, despre puterea, metafizica ei?



M-am îmbrăcat în culori verzi
să mă iubească iarba, frunzele, copacii;
mi-am pus inele cu diamante-n degete
să-i placă cerului strălucirea;
am aruncat sandale
să fiu sărutată de iarbă și raze de soare;
am trecut degetele prin păr resfirându-l,
să-l poată mângâia vântul;
m-am înălțat pe vârfuri,
am întins brațele electrizate
lumina cerului s-o cuprind…
Sub tălpi unduia smerit iarba-ngenunchiată,
pacea și magnetismul pământului.
Exaltarea spiritului dilata clipa, timpul...
Pot îndrăzni, Doamne, am strigat,
cu un vers
să trimit o undă mișcătoare
în al Tău univers?


E firesc!

Ne-am oprit din mers…
În lumina argintie a lunii
ți-am privit irișii negri, nespus de negri,
și albul ochilor mai strălucitor ca marmura…
Ți-am simțit palmele căutându-mi trupul,
vrând să-i prindă imaginea, conturul,
ca-ntr-o oglindă…
Ia-mă de mână, ți-am spus, să nu cad,
strânge-mă la pieptul tău, acum,
când mi-e frig și mi-e teamă!
M-ai cuprins, m-ai strâns…
Sulițe calde îmi străbăteau trupul,
în timp ce-mi spuneai, pe un ton pământesc,
că tot ce se-ntâmplă cu noi
… e firesc.                    

VAVILA POPOVICI


Să știi să plângi și să râzi

Să știi să plângi de bucurie
când îți iese fericirea în cale
doar și numai pentru câteva clipe.
Să știi să plângi de durere
când fericirea-ți este pierdută,
când inima și mintea aleargă năucite
pe căi neștiute.
Râs-plânsul lumii să-l prețuiești
și lacrimile-ți vor naște poeme.
Să nu-ți fie teamă, nici rușine de lacrimi,
sunt mici oglinzi ale vieții,
tămăduiesc,
aduc și revarsă asupră-ți
profundul lor înțeles.
Să știi să râzi precum nebunul
când simți că viața te doboară;
să-ți spui atunci
că-i mai bun un hohot de râs
decât unul de plâns;
să te strângi ca un arc,
cu sabia voinței să lupți,
puterile ultime s-aduni;
să nu te lași învins, nicidecum!
Să știi să plângi și să râzi,
să alungi inhibițiile firii,
a te lăsa cuprins de-aceste sfinte trăiri,
înseamnă - a cunoaște puterea iubirii.


Zi de vară

M-am aruncat într-un lan de grâu
cu spice zvelte,
însângerate pe alocuri de maci roșii
cu petale delicate, mișcate
de aripi de vânt.
Trupul mi l-am făcut nevăzut.
Pământul, cel ce născuse firele galbene,
îl simțeam sub mine cald și primitor.
Și mi-am amintit cuvintele:
„Când vei mânca și te vei sătura,
să binecuvântezi pe Domnul, Dumnezeul tău,
pentru țara cea bună care ți-a dat-o!”
Mă aflam toată, fără de umbră,
între  cer și pământ.
Prin văzduh, păsări mici, insecte zburau,
trezind liniștea fermecătoare;
soarele-l zăream printre firave, galbene tulpini
ce hașurau cerul.
Melancolia dulce a verii mă cuprinsese
și-am început a mă ruga
pentru fericirea clipelor în care pământul,
ca pe un prunc mă ținea,
pentru soarele care sânii de femeie
gingaș mi-i răsfăța,
pentru dragostea pe care - întreg universul,
în clipa aceea mi-o dăruia.

Printre spicele de grâu
florile Zâzaniei am zărit.
M-am temut. O clipă de respingere-am avut.
Și mi-am amintit cuvintele Domnului:
„Lăsați-le să crească împreună până la seceriș!”


Urma pașilor tăi

Prin pădurea pângărită de vreme,
vântul lovește fără milă copacii,
frunzele în tremurul lor spasmodic
scot zgomote sinistre.
Soarele laș, demult s-a ascuns.
Dincolo de cortina marelui teatru
fantomele-și repetă rolurile.
Crengile trosnesc din încheieturi,
frunzele înspăimântate pleacă
prin aer plutind…
Liniștea clipelor tremurânde,
a plecat demult gonită.
Noaptea grăbită vine cu tainele ei,
o neliniște aspră, tulburătoare
loc își găsește în sufletu-mi răvășit.
Zgribulită de frig
printre puținii semeni trec,
caut harta pașilor tăi neluată încă de vânt,
s-o găsesc, s-o privesc,
să-nțeleg drumul pe care-ai pășit.

Cugetări (Reflections) (proză, 2017)Vavila Popovici (n. 24 ianuarie 1935, Sulița, județul Hotin, Nordica Bucovină, Ucraina): Este absolventă a Institutului Politehnic și a Universității Populare (limba engleză, trei ani). A debutat cu poezie în revistele „Chimistul” (Onești, 1965) și „Ramuri” (1982). Debutul editorial: Cântece în coloană” (volum colectiv, Bacău, 1966), respectiv „13 Poeți" (volum colectiv, editura Eminescu, București 1988, volum editat în urma premierii a treisprezece poeți dintre sutele de volume propuse pentru publicare). A publicat în reviste de literatură din România precum și în publicații din S.U.A., Belgia, Canada, Spania, Germania, Danemarca, Irlanda, Anglia, Israel, Republica Moldova.

Premii și distincții pentru activitatea literară:

Premiul editurii Eminescu (volumul „13 Poeți", București, 1987)
Premiul pentru literatură al revistei Argeș (Pitești, 2004)
Premiul I „Femeia în cultură” (concursul „Femina 2008”, ediția X-a, jubiliară, județul Argeș)
Titlul de Fiică a Argeșului” (2011)
Premiul Internațional al Academiei „Il Convivio” (pentru volumul de versuri „Love Story”, Italia, 2014)
Premiul Presei românești nord-americane (N.A.R.P.A., secțiunea Cultură, Premiul I , S.U.A.)                                                                                    Premiul de excelență al ziarului Argeșul, pentru întreaga activitate desfășurată pe meridianele lumii (2015)
Premiul de Excelență „Mihai Eminescu” (acordat pentru întreaga activitate de voluntariat și colaborare de excepție cu revista „Occidentul Românesc”, Spania, 2016)
Premiu de Excelență (pentru întreaga activitate literară, acordat de Asociația ProDiaspora și Revista Prolitera, Germania)

Colaborări la volume colective:

Cântece în coloană (culegere de versuri a membrilor Cenaclului literar „Al. Sahia" din Onești, 1966)
13 Poeți (editura Eminescu, București, 1988)
Templul amintirilor (editura Casa Ciurea, Slatina, 2000)
Lumină pe cerul cuvântului (editura Casa Ciurea, Slatina, 2004)
Cenaclul Liviu Rebreanu” la 55 de ani (editura Zodia Fecioarei, Pitești, 2004)
Dialoguri privilegiate (Maria Diana Popescu, Pitești, 2009)
Azi… pentru mâine – Dialoguri (editura Eikon, București, 2017)

Volume publicate:

Noapte de iarnă (versuri, editura Zodia Fecioarei, Pitești, 1993)
Nopți albe (versuri, editura Zodia Fecioarei, Pitești, 1995)
Binele și Răul (proză, editura Zodia Fecioarei, Pitești, 1998)
Dragostea mea cea mare (versuri, editura Zodia fecioarei, Pitești, 1998)
Albumul cu fotografii (proză, editura Caligraf Activ, Pitești, 1999)
Dincolo de noapte (versuri, editura Crater, București, 2000)
Piticul din ceașca de cafea (versuri, editura Elion, București, 2000)
Mai sunt bărbați buni (proză, editura Crater, București, 2001)
File de jurnal (proză, editura Aritmos, București, 2002)
Insomniile unei veri (versuri, editura Elion, București, 2002)
Ultima piruetă (proză, editura Carminis, Pitești, 2003)
Îngerul scrie poemul (versuri, editura Carminis, Pitești, 2003)
Între spaimă şi vis (versuri, volum bilingv român - englez, editura Carminis, Pitești, 2004)
Jurnalul unei veri (proză, editura Elion, București, 2005)
Suspine strigate (versuri, volum bilingv român - englez, editura Carminis, Pitești, 2005)
Cartea mamei (proză, editura Carminis, Pitești, 2006)
Jurnal American (proză, editura Carminis, Pitești, 2007)
Singurătatea clipelor târzii (versuri, editura Pim, Iași, 2008)
Gânduri (proză, editura Pim, Iași, 2009)
Scrisori de departe (versuri, SUA, 2010)
Articole, Eseuri - vol. I (proză, SUA, 2010)
Preaplinul tăcerilor (proză, SUA, 2010)
Poemele iubirii (versuri, SUA, 2011)
Articole, Eseuri - vol. II (proză, SUA, 2012)
Fulgurații (proză, SUA, 2012)
Tremurul gândului (versuri, SUA, 2012)
Articole, eseuri - vol. III (proză, SUA, 2013)
Love Story (versuri, SUA, 2013)
Dialoguri îndrăgite (proză, SUA, 2013)
EL și iubirea (versuri, editura Argeș-Press, 2013)
Popasurile vieții (proză, SUA, 2014)
Articole, eseuri - vol. IV (proză, SUA, 2014)
Înțeles târziu (versuri, SUA, 2015)
De vorbă cu Îngerul (versuri, volum bilingv, SUA, 2015)
Articole, eseuri - vol. V (proză, SUA, 2015)
Articole, eseuri - vol.VI (proză, SUA, 2016)
Cugetări (proză, volum bilingv, SUA, 2016)
Antologie selectivă a referințelor (proză, 2017)
Articole, eseuri - vol. VII (publicistică, 2017).
Cugetări (Reflections) (proză, 2017),
Note de jurnal american - vol. I (proză, 2017).
Articole, eseuri - vol.VIII (publicistică, 2018)

I raise this cup to love / Închin acest pahar iubirii (volum bilingv, română-engleză, publicat independent, 2018)


Copyright © 2018 Vavila Popovici
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.