ADRIAN ERBICEANU


ADRIAN ERBICEANU

Ritm

Inima mă-ndeamnă: Spune-i!,
N-o lăsa, crepusculară,

Val spumat pe creasta dunei –
Răzleţire solitară,
Umbră trasă prin lumină,
Cupă încă nebăută,
Pată fără vreo pricină,
Piatră arsă, iarbă mută...

Gândul, pod între zăvoare,
– Vâlvătaie pârguită –
Nu-şi găseşte dezlegare.
Agonie şi... Ispită!
Dănţuie pe vârful strunei
Strigătul, cerşind răsplată;
Inima mă-ndeamnă: Spune-i!
Gândul tace: Niciodată!



Cădea o ploaie

Cădea o ploaie caldă şi suavă
Ca-n Eminescu, din bătrânul tei.
Aveai în ochi o mare de scântei,
Iar eu înfăţişarea cea mai gravă
Să-ţi pară vorba-mi, vorbă cu temei…

Şi-am tot visat ca alţii fericirea
Ascunsă-n ierburi şi cuprinsă-n flori.
Erai cu trenă şi aveai bujori,
Aşa cum te întruchipa iubirea.
Eram şi eu şi alţii visători.

Se risipea în jur o melodie
Ca dărnicia unui blând copil
Ce-şi saltă, blonde, pletele-n april’
Când corzile, ţâşnind adânc din glie,
S-au reîntors în solul lor fertil.

Neînţeles de Cel ce înţelege,
Inevitabil ne-am topit arzând,
Ca patima stârnită de un gând,
Însămânţând, sperând că vom culege
Recolta veşniciei mai curând.


Însingurare

Păduri ceţoase-mi cresc mereu în cale
Parcă strângând la veştedul lor sân
Ţărâna-n care timpul mă prăvale
În colţ de văgăună să rămân

Singur cu mine doar... ca o părere
În care mor ştiutele cărări...
Mi-e gândul ostenit, vorba – tăcere,
Şi-mi sunt povara vechii întrebări

Când rătăcesc pe vârfuri lunecoase
În gravă cumpănire... zări de fum
Mă-nvăluie în giulgi, nesăţioase...
Bat marginile şi mă sting precum

Sub rece ploaie vetrele se sting...
Zilele-mi sunt nişte ravene seci,
Barba îmi creşte, tristele mă ning...
Ce nebunie te-a făcut să pleci?

De la Anna la Caiafa


Şi tot alerg

Mi-s drumurile toate o podvoadă,
O carte răsfoită înapoi,
Un Zig şi-un Zag ce-nnoadă şi deznoadă
Neliniştea trăirilor în noi.

Mi-s apele meandre ferecate –
Vârtej de umbre-n viu aşezământ,
Arpegii volatile-ngemănate
În plămădirea primului cuvânt.

Mi-s gândurile scame de urzeală,
Eşafodaje ce se regăsesc
Sub dalta sângerând de osteneală...
Şi tot alerg, şi... nu te mai găsesc...


Preşedinte al Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română din QuébecAdrian Erbiceanu (n. 6 ianuarie 1941, Bucureşti): Este absolvent al Liceului Militar „Dimitrie Cantemir” din Breaza (1959), al Şcolii Militare de Ofiţeri din Piteşti (1962) și al Institutului Pedagogic din Bucureşti, Facultatea de Filologie, Limba şi literatura română (1970).  Locuiește în Montréal, Canada. Este căsătorit, din 1971, cu Adela Erbiceanu  (n. Baltag). Din iulie 2008 este cofondator şi preşedinte al Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română din Québec și director al Editurii ASLRQ. Este membru al organizaţiei culturale “Diversité artistique Montréal” (2008) și membru USELR (2016). Prin hotărârea Senatului Academiei Dacoromâne i s-a acordat titlul științific de doctor în dacoromanistică, specialitatea  "literatura dacoromanistică a românilor de pretutindeni" (2016). A debutat în anul 1969 cu poezii şi reportaje publicate în reviste militare.

Este inclus în antologiile:

Voices of contemporary Romanian poets (selection and English version by Dan Brudașcu, Sedan Publishing House - Cluj, 2007)
Antologia ASLRQ (Montréal, 2009)
Antologia revistei SINGUR (2010)
Antologia Însemnele unei tăceri (Casa gândului - Cleopatra, Bacău, 2012)
Antologia Simbioze lirice (vol. 1, editura Anamarol, 2013)
Antologia scriitorilor români de pe toate continentele (editura Cetatea Cărții, București, 2014)
Antologia Simbioze lirice (vol. 5, editura Anamarol, 2014)
Antologia Planeta iubirii (editura Cetatea Cărții, București, 2014)
Antologia Simbioze lirice (vol. 12, editura Anamarol, București, 2015)
Antologia Limba noastră cea română (editura Starpress, Râmnicu Vâlcea, 2015)
Antologia ASLRQ (Montréal, 2015)
Antologia Simbioze lirice (vol. 13, alături de nume ca: Ion Dodu Bălan, Dan Bodea, Ion Brad, Radu Cârneci, Ion Horea, Emil Lungeanu, George L. Nimigeanu, Paula Romanescu etc., editura Anamarol, București, 2015)
Dicţionarul scriitorilor români de azi (Iaşi, 2011)
Istoria literaturii scriitorilor români postrevoluționari (1989 - 2010) (editura Socrate, Craiova, 2011)
Dicționarul autorilor români contemporani (editura Arial, Ploiești, 2013)
Enciclopedia Românii din Montreal (editura Danway, Montréal, 2015)
Un dicționar al scriitorilor români contemporani (vol. V, coordonator Ion Holban, editura Tipo Moldova, Iași, 2016)

Volume publicate:

Confesiuni pentru două generaţii, 101 poeme (editura Tipotrib, Sibiu, 2003)
Divina Tragedie (poem epic, editura Tipotrib, Sibiu, 2004)
De la Anna la Caiafa (poeme, editura Ardealul, Târgu Mureş, 2007)
La fontaine de ce siècle („Fântâna veacului”) (editura ASLRQ, Montréal, 2009)
Printre silabe (editura Singur, Târgoviște, 2011)
Tinerețe fără bătrânețe (povestire în versuri după un basm de Petre Ispirescu, editura Anamarol, București, 2013)
Însemnele nopții (sonete, editura Anamarol, București, 2016)

Referinţe critice:

Eduard Huidan, Mihai Miron, Ion Vlăduțu, Ioana-Narcisa Crețu, Mircea Gheorghe, Virgil Lazăr, Adrian Popescu, Doina Hanganu-Bumbăcescu, Ion Roșioru, George L. Nimigeanu , Elena Buică, Virgil Borcan, Victor Liviu Stoleru, George Coandă, Valeria Manta Tăicuțu , Ortansa Tudor, Daniel C. Manolescu, Traian Gărduș, Constantin Butunoi, Constantin Frosin, Marius Chelaru, Eva Halus, Ioan Lilă, Constantin P. Popescu, Ionuț Caragea, Ștefan Dumitrescu, Mihai Marcu, Carmen Doreal, Otilia Tunaru, Maria Prochipiuc, Nicu Vintilă, Ion Mariș, Ionel Popa, Constantin T. Ciubotaru, Remus Foltoș, Cezarina Adamescu, Adrian Munteanu, Gheorghe A. M. Ciobanu, Emilia Țuțuianu, Ștefan Buzărnescu.

Copyright © 2018 Adrian Erbiceanu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Un produs Blogger.