DIANA ZLATE - IUBINDU-MI MISTERUL


Carte de poezie














Diana Zlate – Iubindu-mi misterul: Diana Zlate aparține talentatei grupări care a debutat în ultimul deceniu al secolului XX (supranumiți "douămiiști" de către fracțiunea generaționistă a istoricilor și criticilor literari contemporani), meritul acesteia fiind de a supralicita rezultatele inovaților optzecist-(postmoderniste)!, de care se desparte luând-o în cel puțin două direcții: una încifrează discursul liric prin mijlocul artistic al personificării abuzive, frizând absurdul, iar cealaltă limpezind mesajul în intenția unei pledoarii cvasi-transparente, cu efect anti-metafizic, se întoarce înspre un suprarealism de o factură originară, însă originală.

Prima impresie după terminarea lecturii mizează pe dificultatea interpretării a ceea ce ți se oferă devoalat, adică reflectarea sentimentelor în atitudini, gesturi și cuvinte. Seninătatea elegiacă, oximoronic vorbind, domină întregul cuprins al cărții. Imagini vizuale dezvăluie confidențial condiția poeziei actuale și, implicit, a poetului. Altfel spus, este vorba despre aspecte ale unor experiențe existețiale asumate. Autoreferențialitatea fiind una dintre caracteristicile creațiilor generației 2000, preluată epidemic și îmbogățită de poeții primului deceniu al actualului secol, reflexivitate de sorginte existențială, o încadrează Diana Zlate între vocile pe cât de distincte, pe atât de discrete în actualitate. (recenzie semnată de scriitorul Viorel Tăutan)


În zori

În zorii acestei minunate
zile albe în care
te chem aievea
imaginează-ți că tu ești colivia
eu sunt pasărea prizonier

sunt mulțumită și resemnată
cu spațiul pe care îl am
la dispoziție
nu mă pot revolta

libertatea e doar un rod
al minții mele
cultivat și îngrijit
dar neposedat

aș vrea să pot trăi
în afara ta

Volum de poezie

El e privirea mea în oglindă

El e privirea mea în oglindă
care mi se încolăcește insinuant
ca un șarpe la pândă
în memoria colectivă a victimelor

mai întâi mă ademenește
cu dâra parfumului
pe care doar el o posedă
am impresia că ar putea
construi pentru mine
drumuri inițiatice
încă neatinse de vulg
cu miros de apă curgătoare

chiar și acum când scriu
încă mai cred

cuminte, sfioasă, pășesc
drumul se împreunează cu glasul
cu atingerea lui
care m-a adus cândva
din lumea de dincolo

l-aș fi urmat
vinovată că mi-am abandonat
toate detaliile din trecut
încrezatoare c-am fi am atins
din licoarea în forma de nor

nici azi nu știu dacă
și el ar fi vrut cu adevărat
să-și schimbe pielea
să învețe
să mă ucidă...


Citește mai multe versuri și profilul autoarei aici:  Diana Zlate

Copyright © 2018 Diana Zlate
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.