IOANA HAITCHI


Poezie













Îmi lipsește foarte
Tatălui meu, Gerhard Haitchi

Îmi lipseşte foarte,
Blândeţea lui de flutur ce s-a rătăcit
Scăpat dintr-o cometă jucăușă,
Mi se aşază pe umăr de-o vreme
Şi scriem împreună poeme,
Poeme despre elegii
Și despre iarna cu zăpadă albastră
Din cerurile aruncate pe sub ușă.

Cine mai poate şti,
Dacă în violet e plutirea pădurii de zale
Ce-mi prinde mâinile şi atinge o boltă
Cu rostirea pe un alb de sfioase petale
Ori pe streaşina unui alt răsărit?
Mă scriu în rondele runele tale
Cu miezul de nucă abia dezvelit.

Deja mă acopă
r cu blândeţe de flutur
Ce iar şi iar s-a ostoit de poveri,
Pe umărul meu o cometă jucăușă
Îmi scrie poeme de zăpadă albastră
Ce se îndoapă cu violetul de ieri.


Verde-albăstriu
Lui Andrei Gheorghe

Poţi să-ţi laşi cămaşa verde, hai aşa. Trebuie să mergem.
Unde să mergem? mă întreba atunci când îi ţineam mâna deasupra inimii.
Hai să mergem, ai un păcătos care ţi se plimbă prin vene şi e nerăbdător
să fie odată iertat.
Nu mă speria, femeie. Și ca niciodată n-a mai spus nimic.
Și mă privea şi mă privea până când păcătosul mai făcuse o tură
Şi alergase şi alergase şi gâfâia şi gâfâia stând nemişcat,
iar eu cu mâna deasupra inimii.
Hai să mergem.
Unde să mergem, femeie? Nu vezi ce tare aleargă?
Să mai aşteptăm, poate va obosi,
Poate se va topi sau poate va fi alunecat, va fi alunecat.
Nu mă mai ţin genunchii, femeie. Şi îngenunghia şi îngenunchia
În braţele mele mai jos cu un cântec şi mi se uita şi mi se uita
Până dincolo de umăr, până dincolo de înger.
Să ne odihnim, femeie. Păcătosul a obosit şi tare ar vrea şi tare ar vrea
O duşcă să bea, o duşcă să bea
Şi poate că a fost destoinic sau poate ardea sau poate ardea
De prea multă iubire în dragoste cu dragostea.
Aş trage un fum, femeie, aprinde-mi o ţigară de fum,
Doar un fum să mai trag şi cu duşca asta să mă îmbăt de viață
Ca un rozmarin sub perna ta.
Hai să mergem. Unde să mergem, femeie? sunt dus deja,
Iar tu mă ţii în verde-albăstriu cu inima mea deasupra ta.

Monser


Infinit

O fi nodul îndrăgostiţilor cuprins de vrajă
sau albastrul încolăcit în miere,
or fi nucile gemene ascunse în coajă
ori drumul pe care ne căutăm,
o fi vreun carusel ce ne ţine legaţi la mijloc
în rostogolirile lui visătoare
îndepărtându-ne de potop,
o fi valul ce roteşte mările în fiecare țărm
repetându-ne infinitul în îmbrăţişare.


KlausenburgPublishingIoana Haitchi (n. 16 noiembrie 1967, Năsăud): A copilărit la Bistrița, iar din 1979 s-a stabilit împreună cu o parte din familie la Cluj. Are înclinaţii artistice, fiindu-i apropiate muzica (prof. Mihai Boldor), pictura (prof. Laurenţiu Buda) şi poezia (prof. Ileana Boca). Este absolventă a Facultății de Științe Economice din cadrul Universitații Bogdan-Vodă” din Cluj Napoca (2006) și a cursurilor de Master în Finanțe la Academia de Științe Economice din Bucureşti (2008).

A debutat în iunie 1986 cu poezia Ploaie dulceagă, în revista Flacăra, la rubrica Atelier literar condusă atunci de Geo Dumitrescu. A scris poezie și în anii care au urmat dar nu a mai publicat o lungă perioadă de timp. Începând cu anul 2013 a deschis câteva bloguri personale de poezie, literatură, ştiri culturale și a început să colaboreze cu diverse reviste online şi site-uri culturale: Însemne culturale (aprilie 2014), Webcultura (pagină de autor, 2016), Inimă de javră (2016), eCreator (2015, 2016, 2018).  A publicat poezie, proză, eseuri, traduceri în numeroase reviste și publicații literare: Oglinda literară, Vatra veche, Transilvania Business, Marmația literară (revista Festivalului Internaţional de Poezie de la Sighetul Marmaţiei), Caiete Silvane (revistă publicată sub egida Uniunii Scriitorilor din România), Tribuna, Altenanțe (din München, poeme traduse din Ingeborg Bachmann), Literatorul (poeme traduse din André Cruchaga), Poezia (revistă de cultură poetică publicată sub egida Uniunii Scriitorilor din România, filiala Iași) etc. Ioana Haitchi a semnat în decembrie 2017 corectura și adaptarea cărții autobiografice a fostei gimnaste Kati Szabó, intitulată Al cincilea aparat. Kati Szabó: viețile mele, semnată de Csinta Samu.

Premii:

Premiul pentru poezie de dragoste şi includerea în volumul Cele mai frumoase poezii de dragoste ale anului 2018 (la Gala poeziei de dragoste, ediţia a II-a, Bucureşti, 2018, organizată de editura Art Creativ)

Nominalizată pentru premiul Ovidiu și selectată în rândul celor 50 de poeți pentru antologia Suflete spre soare (proiect editorial: 2017 – Anul Ovidiu, apărut la 30 aprilie 2018, antologie sponsorizată de Cristina Ștefan la editura ArtBook)

Prezențe în antologii:

Prietenii literare Baia Mare – Cluj Napoca (poezie şi proză scurtă, un proiect ce aparţine eCreator şi editurii Grinta, 2016)
Cele mai frumoase poezii de dragoste (editura Art Creativ, 2018)
Starea de om – Substraturi (editura Art Creativ, martie 2018)

Suflete spre soare (antologie ce cuprinde cei 50 de poeți selectați în finala concursului Ovidiu, editura ArtBook, 2018)

Volume publicate:

Monşer (poezii, editura Grinta, 2016)
  
Volume în pregătire:

Zborul de Duminică (poezie, cu o prefață de Vasile Gogea și un cuvânt înainte de Elisabeta Isanos)
Trepte – Cuantică Poetică (la editura ei, KlausenburgPublishing)

Bloguri personale de poezie, literatură, ştiri culturale:

Copyright © 2018 Ioana Haitchi
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.


Un produs Blogger.