THEODOR RĂPAN


Uniunea Scriitorilor din România – Filiala POEZIE – Bucureşti.














SONETUL XIV

De dor nebun ascund Melanholia,
Jertfire sugrumată! Ce durere…
Sunt priponit de umbră şi tăcere:
Străluminat sonet, îţi duc solia!

Nu-mi pasă! Cred în visuri efemere,
În zbor semeţ înalţ zădărnicia…  
Am vrut s-ascund de tine Poesia:
Aminte ia, mă-njunghie himere!

Bătrân de-acum, mă paşte depărtarea:
Ce bun e vinul când îl bea uitarea    
Şi ce ferice-i Moartea! Nu-i sunt frate!
    
Te du, femeie,’n crânguri pe albine,
Căci nimeni nu muri-va-n loc de mine:
Tu dragoste îmi vei aduce, poate...


SONETUL XXXVIII

Ştiu bine că din tot ce-nseamnă zborul
Doar piatra poate înţelege visul,
Cel vinovat de-a pururi, eu, proscrisul,
Rămân neînşeuat, precum e norul.

Ai vrea, cumva, să mântuieşti abisul?
Coseşte-n curtea casei tot mohorul
Prin care ne-ascundeam. Trage zăvorul!
Căci la final, doar eu voi fi ucisul!

Şi cum ochean de nard e-a mea privire,
Îţi dăruiesc fără de-mpotrivire
Răsplata mea în vers mărturisită.

Deci, ia cu tine arcul şi săgeata,
Călăul n-o să-mi taie beregata:
Sunt os domnesc, divina mea ispită!


SONETUL CIV

Că eu sunt orb, o vede fiecare,
Şi moarte, şi iubire, nu se poate!
Nu sta pe gânduri, vino şi socoate: 
Cum să feresc păcatul de iertare?

O zare-ntr-altă zare vrea să-noate,
Pe frunze de lipan îmi fă chemare,
Născutul tace încă în ferpare,
Lumina din lumină mă străbate!

Albit de tine mă arăt vederii,
Spre-a nu străfulgera ce mai e verde…
E grea ispita? Dorul mi se frânge!

Voi rezista alintului durerii?
Întoarce-te! Simţirea-n fum se pierde!
Călăul râde! Nimeni nu mă plânge!

(din volumul Sonetarul lui Theodor Răpan. 1001 Ofrande)

Așa cum sînt


Octava înlănțuirii

Răzbesc cu greu urcuşul din potire,
Amarul dor mi-apare la fereastră,
E mult de-atunci, cocoşii-mi dau de ştire
C-a ruginit lumina şi albastră
Se face dimineaţa. Tu, iubire,
În gândul meu rămasu-mi-ai sihastră…
        Să urc la cer? Să plâng, să cânt, să dănţui?
        Mai bine nu. Tăcerea o înlănţui!


Octava devenirii

Îşi plimbă melcii coarnele-n lumină,
Caleaşca mea te-aşteaptă la fereastră,
Cerşesc să vii, frunzare prind rugină,
Ulcioarele iubirii dumneavoastră
Secat-au, doamnă, toate, făr’ de vină,
Orbit-a, iată, pasărea măiastră!
        Un duh se zbate-n mine. Hercul moare
        Şi eu, odat’ cu el, ajung ninsoare…


Octava însingurării

Ce chip vrăjmaş mai am şi eu, natură!
Golit de sevă bântui mut şi-apatic,
E ceasul rău, beau vinuri cu arsură,
Mă-nfurii iute, ţie-ţi sunt ostatic,
Risipă fac de vorbe, multă ură
Adun în gând. Rămas-am singuratic…
        Pe cin’ să sudui, moarte, ploaia, cânii?
        De mine însumi, soartă, eu mă mânii!


Octava de final

E vie moartea? Moartă-i după mine!
Hotar de foc urzeşte suverana
Şi mult mă mir, în beznă văd lumine,
La ochi mă frec, musteşte încă rana,
Căci Mare Jude-n pragul Clipei vine
Să afle cine-i înzidită: Ana!
        O cruce-mi fac! Cum, hâda vrea clemenţă?
        Aprod, ia act! Recurs, dar în prezenţă!

(din volumul Exil de voie. Octave)


EXIL DE VOIE


THEODOR RĂPAN (n. 4 iulie 1954, Balaci, Teleorman): Poet şi publicist. Fiu de învăţător. Absolvent al Facultăţii de Drept – Secţia Juridică din cadrul Universității din Bucureşti. Este atestat ca ziarist profesionist. Theodor Răpan a debutat publicistic în ziarul Teleormanul literar, în anul 1970. A debutat editorial la editura Albatros (Hohotul apelor – Caietul debutanților) în anul 1975. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala POEZIE – Bucureşti.


VOLUME PUBLICATE:

HOHOTUL APELOR (Editura „Albatros”, în Caietul debutanţilor, 1975)
PRIVIND ÎN OCHII PATRIEI (Editura „Cartea Românească”, redactor de carte – Mircea Ciobanu/comentat de Nichita Stănescu pe coperta a IV-a, 1986)
AŞA CUM SUNT (Editura „Eminescu”, redactor de carte – Nelu Oancea, 1989)
HOTARUL DE FOC (Editura „Europa” – Craiova, cu prezentări de Nichita Stănescu şi Gheorghe Tomozei, 1991)
LA UMBRA CUVÂNTULUI (Editura „Semne”, 1995)
SCHIMBAREA LA FAŢĂ (Editura „Semne”, 2001)
TAURUL LUI FALARIS MĂRTURISITORUL Jurnal de poet (Editura „Semne”, 2003)
MUZEUL DE PĂSTRĂVI SCRISORI DIN LAZARET (Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2004)
POŞTALIONUL DE SEARĂ FILE DIN JURNALUL UNUI HERUVIM (Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2005)
DINCOLO DE TĂCERE Jurnal de poet (Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2009)
DANSUL INOROGULUI ELOGIUL MELANHOLIEI (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Aurora-Speranţa Cernitu, 2010)
EVANGHELIA INIMII ANOTIMPURI – Jurnal de poet (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Damian Petrescu, 2010)
EVANGHELIA CERULUI ZODII DE POET (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011)
EVANGHELIA TĂCERII SOLILOCVII (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011)
EVANGHELIA APOCALIPSEI EPIFANII (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2012)
TESTAMENT ÎN ALFABETUL TĂCERII (Editura „Tipo Moldova”, OPERA OMNIA – Poezie contemporană, 2013)
FIIND 365 + 1 Iconosonete (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Cesare Ripa, 2013)
ORB ÎN LUMINĂ – Poeme alese. Antologie de autor (Editura „eLiteratura”, 2014)
FĂRĂ DE MOARTE. De trei ori 60 + 1 Iconosonete, 3 volume, ediţie încasetată (Editura „Semne”, cu opere grafice color de Damian Petrescu, 2014)
PAS ÎN DOI. De trei ori 33 + 1 Iconosonete (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2014)
PUR ŞI SIMPLU. 154 Contrasonete (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2015)
LAUS AMORIS. De trei ori 33 + 1 Iconosonete (Editura „Semne”, cu ilustraţii din „Philothei Symbola Christiana”, 2015)
SUM. De trei ori 33 + 1 Iconosonete (Editura „Semne”, cu ilustraţii din „Le imprese illustri del signor Ieronimo Ruscelli”, 2016)
PRIN LABIRINTUL SINELUI (Editura „Semne”, cu ilustraţii color de Helmut Kand, 2016)
SONETARUL LUI THEODOR RĂPAN. 1001 Ofrande (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2016)
FIAT LUX! Octave (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Battista Pittoni – „Impresse di diversi prencipi, duchi, e d’altri personaggi et huomini letterati et illustri”, 2017)
EXIL DE VOIE. Octave (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Sorin Iosub, 2017).


Copyright © 2018 Theodor Răpan
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

{ "@context": "http://schema.org/", "@type": "Recipe", "name": "Poezie contemporana" "name": "Literatura contemporana" "name": "Poeti contemporani" "name": "Scriitori contemporani" "name": "Volume de poezie" "name": "Carti de poezie" "name": "Poezie de dragoste" "name": "Versuri" }
Un produs Blogger.